Сьогодні інформація відіграє ключову роль, тому на розвиток навичок читання у дітей потрібно звертати особливу увагу з раннього віку. Завдяки навчальній, художній, довідковій та іншій літературі діти дізнаються багато чого цікавого про навколишній світ, знайомляться з вчинками людей, зустрічаються з різними проблемами та навчаються їх вирішувати. Читання — навичка, що розширює кругозір, розвиває критичне мислення і тренує пам'ять, увагу та уяву. По суті це фундамент для подальшого навчання. Щоб стежити за успішністю своєї дитини, потрібно добре знати нормативи техніки читання на 2 клас, а також 1, 3 і 4.
З одного боку, здається, що головне — прочитати якнайбільше слів, але такий підхід неправильний. Техніка читання — багатофакторна перевірка, при якій оцінюються:
У кожному навчальному закладі діють норми та правила, з якими батьки можуть ознайомитись.
Бажану швидкість читання у початкових класах визначає Міністерство освіти та науки України. В указі від 21.08.2013 №1222 прописано, скільки слів за хвилину мають читати діти. Але треба розуміти, що нормативи — зразкові величини, бо завжди слід враховувати особливості дитини.
Техніка читання у 1 класі перевіряється кілька разів на рік. Педагоги уважно стежать за тим, скільки слів дитина читала у першому семестрі та скільки у другому. Першокласники до кінця року мають читати не менше 30 слів за хвилину.
Скільки слів за хвилину повинен читати учень 2 класу — таке питання часто ставлять батьки. Знаючи на нього відповідь, під час канікул дітей, що відстають, можна трохи «підтягнути». В результаті дівчинка чи хлопчик зможе без проблем впоратися із поставленими завданнями.
В указі від 21.08.2013 №1222, який було видано Міністерством освіти, зазначено, що у першому семестрі другокласники мають читати від 35 до 45 слів за хвилину. До закінчення другого класу їх кількість збільшується – від 50 до 60 слів.
Багато третьокласників вважають себе вже дорослими. Вони намагаються красиво одягатися, добре, що сучасні виробники виготовляють шикарну шкільну форму, а також не хочуть відставати у навчанні. У цьому віці вони вже читають від 65 до 70 слів у першому півріччі, а у другому – від 75 до 80 слів за хвилину.
Якщо вас цікавить техніка читання для 4 класу, то в першому семестрі хлопчики та дівчатка повинні читати 80-85 слів за хвилину, у другому — 90-95 слів. Але тексти, порівняно з другим та третім класом, вже складніші.
Перевірка техніки читання у початковій школі може здійснюватися після першого та наступних перечитувань твору. Якщо учень читає текст уперше, виразність не враховується.
Техніка читання у початковій школі — процес, що дозволяє оцінити, чого досягли учні під час навчання у 1–4 класах. Є чотири рівні:
Щоб самостійно перевірити техніку читання у 3 класі (або в іншому) спочатку потрібно підібрати відповідний текст, взяти годинник із секундною стрілкою або скористатися телефоном, а також підготувати для дитини комфортне місце. Буває, діти нервують і не хочуть дома читати. До них завжди можна знайти підхід. Пообіцяйте дівчинці, що купите їй гарну спідницю, а також вигадайте щось цікаве для хлопчика. Покажіть учню текст та попросіть його прочитати. Засікати час починайте з того часу, коли учень чи учениця почали читання.
Якщо дитина під час роботи над текстом неправильно ставить наголоси, пропускає букви або змінює склади місцями, не перебивайте її, нехай дочитає. Усі зауваження з нею слід обговорити після закінчення читання.
Підрахуйте слова, оцініть, наскільки правильно та виразно вони були прочитані. Важливо знати, чи розуміла дитина, що читала.
На замітку! Зазвичай для перевірки техніки читання встановлюють одну хвилину, але деякі педагоги радять збільшити час у два рази, а потім поділити результат навпіл. Чому? Не всі діти моментально входять у роботу, деяким учням потрібен час на «розгойдування».
Для читання можна вибрати будь-який текст, головне, щоб він відповідав віку дитини. Бажано, щоб він розташовувався на розвороті книг, інакше під час перегортання сторінок буде витрачати час. Краще віддати перевагу твору без ілюстрацій та великої кількості знаків. Не варто вибирати уривок з одними діалогами чи складними пропозиціями. Шрифт має бути більшим і розбірливим.
Встановлюється норма читання у 1 класі, 2, 3 і 4, але не всі діти її можуть виконати. Іноді й мотивація у вигляді гарних сарафанів, суконь, костюмів та навіть гаджетів не допомагає. Що робити в цьому випадку батькам? Головне — не засмучуватися. Потрібно докласти небагато зусиль, і тоді все вийде. Займатися з дитиною можна самостійно або звернутися за допомогою до фахівця.
Щоб мотивувати дівчинку чи хлопчика читати, спробуйте регулярно відзначати прогрес. Наприклад, ви можете створити дошку успіху. А також грайте із дитиною. Наприклад, попросіть її почитати молодшій сестрі (брату) або улюбленій іграшці. Такий підхід часто спрацьовує. Вибирайте красиві книги та цікаві тексти. Влаштовуйте змагання між друзями, родичами, сусідами. Незалежно від результатів, нагороджуйте дитину.
Якщо школяр неправильно читає слова, можна використовувати чистомовки та скоромовки; працювати над чіткою дикцією та займатися артикуляційною гімнастикою.
Щоб син чи донька читали швидше, використовуйте складові таблиці. Читайте один і той же текст кілька разів, ви дуже скоро самі побачите, наскільки покращився темп читання в учня. Іноді педагоги радять використати метод «буксир». Він полягає в тому, що потрібно вести пальцем, ручкою або іншим зручним предметом по рядку, задаючи потрібний темп. Підвищити швидкість читання можна, якщо читати книгу догори ногами.
У багатьох дівчаток та хлопчиків виникають проблеми з розумінням тексту. Щоб допомогти дитині, після роботи над твором спробуйте скласти план прочитаного. Важливо, щоб діти регулярно переказували текст, говорили, які він викликав емоції й над чим вони думали під час читання. Деякі спеціалісти кажуть, що запам'ятати інформацію допомагають ілюстрації. Нехай школяр намалює те, що побачив у книзі.
Невиразність — ще одна серйозна проблема, з якою стикаються батьки та педагоги. Виправити ситуацію допоможе декларування віршів, читання уривків із ролей, «радіоспектаклі».
Пам'ятайте, дитину прикрашають не лише гарні шкільні сукні, суворі смокінги або інший одяг, але і знання книг, які вона прочитала. Завдяки їм розвивається уява, логічне мислення, збагачується словниковий запас. Це допомагає розуміти світ навколо себе та формувати власну думку.